Leernetwerk Verward Gedrag |
Hoe leer jij van andere mensen? |
|
|
|
|
Nieuwsbrief december 2020: Leernetwerk Verward Gedrag |
|
|
|
|
|
|
Inhoud project |
Het project Leernetwerk Verward Gedrag is gestart in oktober 2019 en loopt tot 1 februari 2022, met subsidie van ZonMw. Het doel van het project is dat er een blended leernetwerk is gerealiseerd. |
|
|
Het leernetwerk kan de kwaliteit van zorg en onderwijs bevorderen rond personen met verward gedrag, en hun naasten, in de ambulante setting, door middel van het duurzaam versterken van samenwerking en kennisdelen tussen ervaringsdeskundigen, praktijk- en onderwijsinstellingen in de domeinen Zorg, Welzijn en Veiligheid. Stand van zaken project Vanaf september zijn in het project een aantal doelen en beoogde resultaten voortvarend opgepakt. WijkLink, digitale vorm van het leernetwerk (zie ook een link in deze nieuwsbrief, kijk gerust!), is ingericht, docenten van de deelnemende onderwijsopleidingen hebben geïnventariseerd waar in hun onderwijs het thema ‘verward gedrag’ in het onderwijs zit. Verder is er veel tijd geïnvesteerd in het leggen van contacten met stakeholders en het organiseren van de online conferentie ‘Omgaan met mensen met verward gedrag’, samen met WijkLink. Er is een brainstorm georganiseerd om te komen tot onderwijsactiviteiten, te ontwikkelen door werkveld samen met ervaringsdeskundigen, studenten en docenten. Activiteiten zijn gepland vanuit WijkLink om elkaar beter te leren kennen, denk aan online speeddate. Het opnemen van vlogs, blogs en hopelijk straks weer werkbezoeken on the job. Via deze nieuwsbrief willen we al onze relaties op de hoogte houden van onze activiteiten! |
|
|
Wat is een leernetwerk? |
Een leernetwerk wordt gevormd door een zich ontwikkelende combinatie van individuen met dezelfde interesse op een bepaald gebied. Ze hebben een bepaalde relatie en werken aan een gemeenschappelijk doel. Vaak is het einddoel niet concreet te omschrijven, maar wisselen ze deskundigheid uit en zijn ze met elkaar op zoek naar nieuwe inzichten: men leert van elkaar! In het project Leernetwerk Verward Gedrag wordt de groep die samen een leernetwerk ontwikkelen gevormd door studenten, docenten, werkveld en ervaringsdeskundigen. Het thema is verward gedrag en de innovaties alsook het uitwisselen van kennis kan plaatsvinden in gemixte groepen in de vorm van overleggen, brainstormactiviteiten, online speeddates, werkbezoeken enzovoort. Een projectgroep geeft richting aan het project. Daarnaast is een groep docenten van diverse opleidingen betrokken, alsook een groep professionals uit de praktijk. Zij vertegenwoordigen jou in het leernetwerk, en hun doel is om hun achterban te betrekken in het leernetwerk. |
|
Projectgroep en docentgroep: wie vertegenwoordigen jou? |
|
Analyse enquête |
Om te monitoren hoe het Leernetwerk Verward Gedrag zich ontwikkelt vragen we deelnemers of betrokkenen drie keer een vragenlijst in te vullen gedurende het project. De nulmeting is recent afgerond. Vanwege de lage hoeveelheid respondenten vermelden we geen percentages (rond de 38%) zijn de conclusies onder voorbehoud! |
|
|
Praktijk De respondenten zijn werkzaam in zeer diverse instellingen en functies: onder andere GGZ, Thuiszorg, Ervaringsdeskundigen, Sociale Wijkteams, GGD’s, politie, gemeentes. Ze werken vrijwel allemaal samen met een enorm scala aan praktijk- en onderwijsinstellingen. Twaalf respondenten zijn lid van diverse leernetwerken, waaronder zeven van het Leernetwerk Verward Gedrag. Als meest urgente probleem dat moet worden aangepakt worden ‘Samenwerking’ en ‘Toeleiden naar passende zorg’ genoemd. Onderwijs De respondenten zijn werkzaam in diverse functies bij een ROC, hogeschool of de Politie-academie. Twaalf respondenten zijn docent. Twee respondenten zijn betrokken bij het Leernetwerk Verward Gedrag. Als meest urgent wordt genoemd dat samenwerking op alle fronten beter kan, tussen opleidingen en praktijk. Ervaringsdeskundigheid kan sterker worden ingezet in het onderwijs en het thema verward gedrag kan eerder en beter worden geïntroduceerd in het onderwijs. Het leernetwerk kan beter worden ingezet als leermiddel. |
|
|
Terugblik conferentie |
Op 17 november hebben we een online conferentie ‘Omgaan met mensen met verward gedrag’ gehouden! Met ongeveer 150 deelnemers uit diverse bedrijven, instellingen en het onderwijs was het een geslaagd event. Met een lezing van Joke van der Meulen, vanuit haar expertise als familie-ervaringsdeskundige, en een zestal workshops. Klik op de link als je de lezing en/of de workshops nogmaals wil bekijken. |
|
|
|
Enquête evaluatie conferentie |
49 deelnemers hebben na afloop de deelnemers-enquête ingevuld. Enkele highlights:
- 95% was het eens met de stelling dat er voldoende keuze was in de workshops.
- 90% van de ondervraagden kan de verkregen informatie toepassen in het dagelijks werk of leven.
- 97% vond dat de plenaire spreker de informatie goed kon overbrengen
- 95% vond dat de conferentie voldeed aan zijn/haar verwachting.
Voor alle zes de workshops geldt dat de overgrote meerderheid van de mensen de workshops leerzaam en interactief vond. Ook waren respondenten tevreden over de deskundigheid van de workshopleider. Een kanttekening hierbij is dat de workshops minder leerzaam werden gevonden door met name de ervaren professionals. Zij konden wel hun kennis delen met aanwezige studenten en minder ervaren collega’s. |
|
|
Brainstorm |
Met docenten van ROC van Twente, Saxion en de politieacademie, studenten van de diverse opleidingen en mensen uit het werkveld inclusief ervaringsdeskundigen is gebrainstormd over het thema verward gedrag, het onderwijs en de professional van de toekomst. |
|
|
Opbrengst We hebben geïnventariseerd welke kennis, vaardigheden en competenties een professional zou moeten hebben om de meest optimale zorg aan mensen met onbegrepen gedrag te kunnen geven. De belangrijkste opmerkingen + mogelijke oplossingen:
- Kennis: over wetten, zorgsystemen en financiering, kennis over de andere disciplines, waaronder ervaringsdeskundigen enz.
- Vaardigheden: contact maken, kunnen samenwerken, gesprekstechnieken enz.
- Competenties: ‘inclusief denken’, regie nemen, zonder oordeel waarnemen, bewustzijn van je rol, en dat je niet alles weet enz.
Oplossingen/ideeën Zorginnovatienetwerken waarbij studenten met elkaar op de werkvloer aan de slag gaan, met betrekking tot vakjargon: maak één gezamenlijk woordenboek, houdingsaspecten trainen met gemixte studentgroepen, docenten op de werkvloer, gastlessen, samenwerken al vanaf het begin in de onderwijsactiviteiten, enz. Wat gaan we hiermee doen? De docentgroep binnen het Leernetwerk Verward Gedrag gaat hiermee aan de slag, en vervolgens gaan alle betrokkenen in een hackaton daadwerkelijk onderwijsactiviteiten ontwikkelen. |
|
|
|
|
|
Januari |
|
|
|
|
|
- speeddate: gemixte groepen
- met de docentgroep werken aan de uitkomsten van de brainstorm, verkennen
- WijkLink vullen, kennisbank, activiteiten opzetten om onderling contact tussen studenten/docenten en werkveld te bevorderen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Februari |
|
|
|
|
|
- Speeddate
- voorstellen doen voor onderwijsactiviteiten, draagvlak verwerven
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maart |
|
|
|
|
|
- vervolg brainstorm
- werkveldbijeenkomst, workshop verzorgen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
April / Mei |
|
|
|
|
|
- hackaton organiseren om concrete onderwijsactiviteiten te ontwikkelen met werkveld, ervaringsdeskundigen, docenten en studenten, oproep volgt
- nieuwsbrief
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Juni |
|
|
|
|
|
- enquête ‘Monitoring Leernetwerk’ wordt nogmaals uitgezet in de praktijk en het onderwijs
|
|
|
|
|
|
|
|
Ga ook eens kijken op WijkLink, word lid van onze pagina en groep, deel jouw kennis, stel vragen, laat ons weten waar jij behoefte aan hebt! En zoek vooral ook contact met ons! Petra Smeenk, projectleider Leernetwerk Verward Gedrag Lidewij Disbergen, WijkLink |
|
|
|
Note: Wil je deze nieuwsbrief doormailen binnen je eigen netwerk, ben je meer dan welkom om dat te doen. |
|
|
Wat vind je van deze nieuwsbrief? |
|
|
|